ΓΝΩΜΕΣ

Ο κύκλος της επικοινωνίας

kids-in-a-circle

Δεκάδες, εκατοντάδες ομάδες παιδιών σε όλα τα συμμετοχικά αθλήματα δημιουργούνται κάθε χρόνο. Κάποιοι πρωτοεμφανιζόμενοι αθλητές θα συναντήσουν κάποιους άλλους περισσότερο έμπειρους και, όσο υπάρχει δραστηριότητα, ο κύκλος αυτός θα μεταβάλλεται εξαρτώμενος κυρίως απο εκείνους που εισέρχονται ή εξέρχονται της ομάδας. Η δημιουργία ομάδας με γερά θεμέλια δεν έχει να κάνει μόνο με τη ποιότητα προπόνησης και την οργάνωση εντός αγωνιστικού χώρου αλλά και με άλλες παραμέτρους φυσικά. Σήμερα φωτίζεται η πρωτοβουλία κύκλου επικοινωνίας μεταξύ των μελών της ομάδας.

Σε ένα δύσκολο τεχνικά άθλημα όπως το βόλεϊ, θεωρούμε ουσιαστική σύσταση ομάδας τη ζύμωση παιδιών που είναι ικανά απο ψυχοκινητικές δεξιότητες να παίξουν 6 εναντίον 6, συνεπαγωγικά αναφερόμενοι στα πρωταθλήματα παγκορασίδων, παμπαίδων, κορασίδων, παίδων κοκ. Η αναφορά εμπεριέχει ηλικίες προεφηβίας (12 ετών και πάνω). Ο μέσος όρος των παιδιών αυτής της ηλικίας έχουν αναπτύξει –και πολύ νωρίτερα μάλιστα-αυξημένες λεκτικές ικανότητες, κρίση, άποψη, στοιχεία που δε πρέπει να μένουν αναξιοποίητα απο τους εκπαιδευτικούς.

Ο τακτικός κύκλος των συζητήσεων εντός ομάδας, προσφέρει στα παιδιά τη δυνατότητα να εκφράσουν τον εαυτό τους, να ανακοινώσουν αυτό που τους συμβαίνει και να βιώσουν τον τρόπο που οι άλλοι μαθητές- αθλητές σκέπτονται, δρουν, αισθάνονται. Είναι δε και τροφή μετεπικοινωνίας μεταξύ των μελών της ομάδας εκτός δηλαδή των προγραμματισμένων συζητήσεων. Ενδεικτικά θέματα μπορεί να είναι: προβλήματα και συγκρούσεις, αγωνιστική απόδοση, θετικά ή αρνητικά συναισθήματα κλπ

Χρήσιμοι κανόνες:

  • Τοποθέτηση θέματος ή θεμάτων απο τον προπονητή και σύντομη εισαγωγή
  • Όλοι έχουν σειρά να μιλήσουν
  • Όλοι ακουν τους άλλους δίχως να διακόψουν
  • Υποτιμητικές παρατηρήσεις ειρωνείες και κοροιδίες δεν είναι αποδεκτά
  • Ψύχραιμες υποδείξεις και υπενθυμίσεις μπορούν να βοηθήσουν στη τήρηση επιπέδου διαδικασίας.
  • Ευαισθησία και προσοχή στην εξωτερίκευση συναισθημάτων των παιδιών
  • Δεύτερος κύκλος απόψεων ή αυθόρμητες σκέψεις ενθαρρύνονται

Μέλημά μας, ως εκπαιδευτικοί, είναι οι συζητήσεις να αποτελούν θετική εμπειρία για τα παιδιά δίνοντας σε πολλά εξ αυτών τη δυνατότητα να τοποθετήσουν τον εαυτό τους σε κάποια καλύτερη θέση εντός ομάδας ειδικά για εκείνα που γνωρίζουν οτι υστερούν έναντι των άλλων σε αγωνιστικό επίπεδο.

Όσο περισσότερο αντιμετωπίζει κανείς τα παιδιά ως ισότιμους συνομιλητές, όσο μεγαλύτερη επιστοσύνη δείχνει στην ικανότητά τους να υποστηρίξουν μια γνώμη που θα μπορούσε να συμβάλει στην επίλυση ενός προβλήματος τόσο βελτιώνεται και η αυτοαντίληψή τους. Διότι η αυτοεκτίμηση εξαρτάται κατά πολύ απο την εκτίμηση ή την περιφρόνηση που δέχονται απο τα πρόσωπα της ίδιας της ομάδας.

Δίνοντας έμφαση στη τακτική επικοινωνία και εργαζόμενοι συστηματικά για την έγκαιρη ανάδειξη συναισθημάτων, απόψεων, γνωμών, ενισχύουμε τη γνωστική και συναισθηματική πρόοδο της ομάδας, ελέγχουμε το σφυγμό της και διαχειριζόμαστε τις ανθρώπινες σχέσεις πολύ πριν αυτές δημιουργήσουν πρόβλημα. Τέλος οι διαδικασίες αυτές ενισχύουν τον ιστό της ομάδας επιταχύνοντας την εξέλιξή της.

post_author);?>

ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΚΑΡΑΙΣΚΟΣ

Ολοκλήρωσε τις βασικές σπουδές του στη Φυσική Αγωγή στα ΤΕΦΑΑ ΑΘΗΝΩΝ και τις μεταπτυχιακές "Άσκηση και ποιότητα ζωής" στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο  Θράκης. Επίσης, έχει ολοκληρώσει διετή εκπαιδευτικό κύκλο στη μουσικοκινητική αγωγή και εξάμηνη εκπαίδευση αθλητικού μάρκετινγκ στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.   Ανώτερο στέλεχος της Οργανωτικής επιτροπής των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών αγώνων της Αθήνας 2004  πρόσφερε τις υπηρεσίες του ως competition manager των αθλημάτων Volley & Sitting volley αντίστοιχα. Υπεύθυνος αγωνιστικού τομέα της επαγγελματικής λίγκας του βόλεϊ ανδρών (2004-2006) εργάσθηκε ως υπεύθυνος, όχι μόνο για τη διοργάνωση των πρωταθλημάτων εκείνης της περιόδου, αλλά και για τις κορυφαίες εκδηλώσεις του βόλεϊ: All star games ανδρών και γυναικών, τελικούς κυπέλλου Ελλάδας ανδρών, τελικούς ευρωπαϊκών κυπέλλων (Champions League 2005, top teams cup 2006). Λόγω των τομέων ευθύνης του είχε τη δυνατότητα να ταξιδέψει σε πολλούς προορισμούς του κόσμου να συλλέξει εμπειρίες και να επικοινωνήσει με πολλούς ανθρώπους έχοντας κοινή γλώσσα την εκπαίδευση, το βόλεϊ και τη ψυχοκινητική αγωγή. Από το 2009 είναι τεχνικός σύμβουλος στην Ελληνική Ομοσπονδία Πετοσφαίρισης, αρμόδιος για την ανάπτυξη του παιχνιδιού στη πρώτη βαθμίδα εκπαίδευσης. Είναι βασικός εισηγητής πολλών σεμιναρίων που έχουν διοργανωθεί στην Ελλάδα και αφορούν στη προσέγγιση του βόλεϊ στις αναπτυξιακές ηλικίες, οργάνωση και διοίκηση αθλητικών σωματείων, ψυχοκινητικά θέματα κ.α. Είναι ιδρυτής και θεμελιωτής της μεθόδου "Συναισθάνομαι Παίζοντας". Τη παρούσα περίοδο είναι αφοσιωμένος στην εμψύχωση, ψυχοκινητική μελέτη και εκπαίδευση πολύ μικρών ηλικιών (βρεφική, νηπιακή, πρωτοσχολική ηλικία) υποδεχόμενος καθημερινά μικρούς μαθητές και γονείς στα προγράμματα άθλησης που δημιουργεί και εξελίσσει.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ